Autobedrijf Aal, dat staat!

Eindelijk is het zo ver. Op een maandagochtend zit ik om 9:30 uur bij Autobedrijf Aal achter een kopje koffie, vriendelijk aangeboden door mede-eigenaar Marcel Aal. Ik had wat hem betreft ook om 09.00 uur kunnen komen maar ik, verse 65-plusser, vond dat iets te vroeg. Ik was er voor een interview, omdat zij WIK sponsoren. Dit interview had al vele maanden eerder moeten plaatsvinden. De vertraging was door mij veroorzaakt, en ik bracht daarom wat lokaal gebrouwen bier mee, als goedmakertje.

Carel en Marcel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We raken aan de praat, en als vanzelf komen de thema’s volleybal en sponsoring aan de orde. Dat is wel kenmerkend voor dit bedrijf: je voelt je op je gemak, en er gebeurt wat er moet gebeuren. We vragen ons samen af hoe lang Autobedrijf Aal al sponsor van WIK is. We krijgen dat niet direct helder; ik herinner me wel dat er al 25 jaar geleden een ‘sponsorbord’ van Autobedrijf Aal in de sporthal hing, (toen nog Aal-Storteboom). We vragen mede-eigenaar Carel Aal erbij, en samen komen we tot: ‘ongeveer 25 jaar, en met tussenpozen niet’. ‘Al heel lang dus’, stel ik vast.

Carel en Marcel zijn in 2010 gestart met het huidige Autobedrijf Aal. De gelegenheid daarvoor diende zich aan toen het huidige pand vrijkwam, vertelt Marcel. Carel en Marcel besloten toen samen een eigen bedrijf op te richten: Autobedrijf Aal. Ze hebben het pand geheel opgeknapt en in 2010 konden de deuren open.

Ik kreeg na het gesprek een rondleiding, met onder meer een ‘preview’ in de nieuwe auto-wasgelegenheid, ‘CARWASH 24/7 – overdekt autowassen en stofzuigen’. En ik kon met eigen ogen zien hoe mooi, praktisch, en ook hoe schoon alles eruit zag. Autobedrijf Aal doet daar alles aan, inclusief het zo zorgvuldig en milieuvriendelijk mogelijk verwerken van het bedrijfsafval. ‘We doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’, zegt Marcel, ‘dat vinden we vanzelfsprekend’.

WIK wordt dus al jarenlang gesponsord door Autobedrijf Aal. ‘Wat maakt dat jullie WIK sponsoren?’, vraag ik. Marcel geeft aan dat hij volleybal een heel leuk spelletje vindt. Hij was ook al op erg jonge leeftijd lid van WIK. En hij weet dat bij een club als WIK sponsor-inkomsten altijd welkom zijn en goed besteed worden. En sowieso, als hij kan helpen doet hij dat graag. Inmiddels is Autobedrijf Aal shirtsponsor van de mix-recreanten, broeksponsor van Heren-1 en hoofdsponsor van het WIK Beachtoernooi.

Wat ik lang heb gedacht was dat Autobedrijf Aal, als lid van de PCA-groep (Peugeot Citroën Associatie) een Citroen- en Peugeotdealer is. Dat is echter niet het geval. Het bedrijf is uiteraard wel specialist in deze merken, maar Autobedrijf Aal moet vooral gezien worden als een reparatiebedrijf voor àlle merken. Voor Marcel is dat een prettige uitdaging: Hij was als kind al helemaal weg van techniek, en nu nog. Hij is op zijn 16e gaan werken als monteur, en daarna doorgegroeid tot diagnose-technicus. En hij neemt graag elke merk en type onder handen. ‘Met het digitaal uitlezen van de auto ben je er nog niet’, laat hij horen terwijl hij steeds enthousiaster wordt: ‘Dan weet je wel dat er ergens wat fout zit, maar de kunst is om dan de oorzaak ervan te vinden. En als je dat goed doet, hoef je vaak niet een heel element te vervangen maar kan er met een kleine reparatie worden volstaan. De klant tevreden en wij dus ook. Dat is het mooie van dit vak!’

Aanvankelijk werkte Marcel alleen in de werkplaats, maar inmiddels handelt hij ook het nodige papierwerk af; tevens doet hij nu de in- en verkoop. Dat maakt het werk gevarieerder, dat is ook leuk, zo geeft hij aan, maar het liefst sleutelt hij toch aan auto’s.

Als voorbereiding op dit interview heb ik de website bestudeerd. Een overzichtelijk site, met heldere uitleg over wat de PCA-groep is en doet, met informatie over het zogeheten ‘onderhoudsabonnement’ – een erg interessant aanbod, vind ik – over het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, met erg positieve reviews en met nog vele andere zaken. Afijn, kijkt u zelf: website Autobedrijf Aal.

Nogal onder de indruk keer ik huiswaarts: Ik heb niet alleen een keurig en fris ogend pand gezien, maar ook in alles ervaren dat hier een jong, dynamisch en deskundig bedrijf functioneert, met liefde voor het vak en hart voor de klanten (en gelukkig ook voor WIK). En ik begrijp nu goed waarom dit bedrijf zulke lovende reviews heeft.

Uw verslaggever,

JV

PS: De CARWASH is inmiddels operationeel.

WIK Webmaster

Heb je een leuk nieuwtje? Moet je team binnenkort een belangrijke (beker)wedstrijd spelen? Of heb je mooie foto's gemaakt bij een wedstrijd, teamuitje of sportieve bijeenkomst? Laat het ons weten! Stuur de informatie en/of de foto's naar communicatie@wiksteenderen.nl.